Vermoeidheid of uit balans?

De leefstijler geeft zin!

De herfst is nu toch echt begonnen; de dagen zijn korter, de temperatuur daalt en de regenbuien leven zich geregeld uit. Zo na de zomer kan je snel het gevoel krijgen meer vermoeid te zijn en kunnen je reumaklachten meer de kop opsteken. Het klopt dat de zon minder schijnt en je daardoor misschien minder vitamine opdoet en dat de temperatuur daalt en je meer last hebt van ochtendstijfheid. Maar wat doe je nu de dagen korter worden?

In de zomer nog even een avondwandeling, genieten van de lange dagen… Nu op de bank ploffen met een kopje thee of koffie? Toch maar binnen blijven om niet nat geregend te worden? Langer in bed blijven liggen? Klinkt dit bekend in de oren?

Wat belangrijk is, is jouw dagelijks ritme vast houden. In mijn e-book Tien tips voor gezonde leefstijl bij reuma heb ik het over het biologisch ritme. Het hebben van een regelmatig dagelijks ritme bij reuma is voor jouw lichaam belangrijk. Het lichaam houdt van structuur en regelmaat. Een vast, regelmatig ritme zorgt ervoor dat we beter slapen, we meer energie hebben en mentaal sterker zijn. 

Leefstijl
Het biologisch ritme is niet alleen betrokken bij slaap. Het is ook betrokken bij voeding, beweging, inspanning en ontspanning en het gaat beide kanten op. Zo heeft voeding invloed op de werking van het ritme en bij een verstoring in het ritme kan je juist meer gaan eten. Waarom een regelmatig ritme belangrijk is en je bijvoorbeeld in het weekend beter niet kan uitslapen? Ons lichaam weet door het toepassen van een dagelijks ritme waar het aan toe is. Het lichaam kan zich voorbereiden en kan reageren op wat er gevraagd wordt en het heeft meer veerkracht en kan zich beter herstellen.

Reuma en het biologisch ritme
Het hebben van reuma is soms topsport; er wordt lichamelijk en mentaal veel van je gevraagd. Door het zorgen van structuur en regelmaat kan jij meer aan. Het biologische ritme speelt een grote rol in het behoud van gezondheid. Wanneer jouw ritme verstoord is, kan dat verschillende gevolgen hebben zoals slaperigheid, gewichtstoename, verminderende prestaties en stemmingswisselingen. Uit onderzoek blijkt ook dat het immuunsysteem verlaagd wordt. Hierdoor wordt het lichaam gevoeliger voor ontstekingen, ook voor reumatische ontstekingen. Een onderzoek laat zelfs zien dat er in kraakbeen een biologisch ritme aanwezig is. Op vaste tijdstippen wordt kraakbeen afgebroken en gerepareerd. Het lichaam heeft vaste tijden om beschadigd kraakbeenweefsel te herstellen en op andere momenten af te breken. Behoud van het ritme is op groot niveau (bijvoorbeeld slaap) belangrijk maar ook op klein niveau (hormonen en herstelprocessen).

Ritme
Diverse factoren staan onder invloed van het biologisch ritme. Dit zijn de factoren lichaamstemperatuur, hartslag en bloeddruk, alertheid en concentratie en de aanmaak van melatonine en cortisol. In de loop van de dag pieken en dalen deze factoren. Om jouw dag optimaal in te delen in inspanning en ontspanning moet je rekening houden met jouw ritme. Zo piekt concentratie en alertheid gemiddeld gezien tussen 10.00 en 14.00 uur en om 16.00 en 22.00 uur. Je kunt dan beter een inspannende activiteit doen, dan een ontspannen activiteit.

Om ritme te creëren, zouden activiteiten in principe elke dag op hetzelfde tijdstip moeten plaatsvinden. Sta op hetzelfde tijdstip op.  Eet op dezelfde tijden en houdt hetzelfde aantal maaltijden aan. Houd een nachtelijke vastenperiode aan. Beweeg, sport of train op hetzelfde tijdstip. Ga op hetzelfde tijdstip naar bed.

Ritme en structuur is goed, dit betekent niet dat het ook saai hoeft te zijn. Wissel de dingen die dagelijks terugkomen af. Beweeg of sport op verschillende manieren. Probeer nu de dagen korter worden jouw dagelijkse ritme vast te houden. Probeer actief te zijn. Blijf bewegen, ga eropuit. Te veel ontspanning is ook niet goed! Houd balans in actieve en passieve activiteiten. Eet gezond en blijf zo in balans zodat je de kans op (extra) vermoeidheid klein houdt.

De leefstijler geeft zin!
De leefstijler geeft zin!
Een voedingsanalyse iets voor jou?
De leefstijler geeft zin!
Lees meer over het zes-maanden-programma: Grip