Koude Training en Reuma

pexels-aleksandr-slobodianyk-989946

Je immuunsysteem (en dus je reuma) beïnvloeden door een ijskoud bad? Steeds meer mensen met een chronische aandoening, zoals reuma, doen aan Koude Training; koud douchen en/of in het buitenwater dippen. Sommige mensen hebben goede ervaringen met de Wim Hof Methode.

Impact op het immuunsysteem
Uit onderzoek blijkt dat Koude training een enorme impact heeft op het immuunsysteem. Zo blijken mensen die met vaste regelmaat koud douchen zich minder vaak ziek melden (Buijze e.a. 2016). 

Uit onderzoek (Kox en Peter Pickkers 2014) blijkt dat met bepaalde technieken, het mogelijk is om het immuunsysteem te beïnvloeden. Die bepaalde technieken past Wim Hof toe in zijn methode. De Wim Hof Methode bestaat uit oefeningen passend bij de volgende drie pijlers: koude training, ademhaling en mindset/focus. Hof zegt dat met zijn methode je jouw immuunsysteem kunt verbeteren.
Uit onderzoek bleek dat de groep die getraind was in deze technieken anders reageerden op een injectie met een dood stukje bacterie. Zij maakten na de injectie meer adrenaline aan in vergelijking met de ongetrainde groep. Doordat er meer adrenaline werd aangemaakt, werd de immuunreactie onderdrukt. Hierdoor ontstonden er minder ontstekingseiwitten in het bloed en had de getrainde groep minder last van griepverschijnselen.

Door de verschillende technieken uit de Wim Hof Methode, naast Koude training, ademhaling en mindset, kan het immuunsysteem worden beïnvloed door minder te reageren op bijvoorbeeld een ontsteking. 

Endorfine
Naast de effecten op het immuunsysteem zorgt Koude Training er ook voor dat je lekker in de vel zit. Dit komt door het vrijkomen van endorfine. Doordat het lichaam in contact komt met koud water, maakt je lichaam endorfine aan. Endorfine is een stofje, een hormoon, wat zorgt voor het geluksgevoel (endorfine wordt niet voor niks het gelukshormoon genoemd!).

Het effect van koude training
Kort gezegd zorgt koude training voor;

  • het versterken van het immuunsysteem
  • meer energie
  • een verminderd stressniveau
  • het trainen van het hart- en vaatstelsel
  • het verbeteren van slaapkwaliteit

Uit andere onderzoeken lijkt er juist weer weinig effect te zijn van Koude Training. Zo lijkt het placebo-effect een grote rol te spelen in deze onderzoeken of blijven duidelijke veranderingen uit. 

Inmiddels ben ik al enige tijd bezig met Koude Training; ademhalingsoefeningen en twee keer in de week loop ik het koude natuurwater in. Aangezien mijn reuma rustig is, merk ik weinig verschil hierin. Wel merk ik dat ik meer energie heb en het in het water zijn is echt een zen-moment.

Ook aan de slag met Koude Training? Bereid je goed voor! Er zijn bijvoorbeeld cursussen Koude Training waarbij je leert hoe je op een veilige manier Koude Training kan toepassen.

De leefstijler geeft zin!
De leefstijler geeft zin!
Toe aan een boostsessie?
De leefstijler geeft zin!
Lees meer over het zes-maanden-programma: Grip