De leefstijler

Leefstijlcoaching voor mensen met reuma

Ademhalingsoefening

De leefstijler geeft zin!

Ademhalingsoefening
Als logopediste gaf ik cliƫnten geregeld ademhalingsoefeningen mee naar huis. Met ademhalingsoefeningen kan je leren verkeerde of te veel spierspanning waar te nemen en los te laten. Dit heeft niet alleen effect op je houding en je stem, maar ook op je gehele lichaam en diverse lichamelijke processen. Daarom pas ik deze oefeningen dan ook nog vaak toe bij de coachsessies!

Door middel van het gebruik van ademhalingsoefeningen kan het natuurlijke ritme tussen spanning en ontspanning terug gevonden worden. Op deze manier ontstaat er ruimte voor ontspanning, een belangrijk aspect van de leefstijl.

Ademhalingsoefeningen zorgen voor:

  • het ontwikkelen van lichaamsbewustzijn;
  • het verbeteren van de (lokale) spierbeheersing;
  • het leren loslaten van overbodige spanning;
  • het vergroten van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam.

Graag deel ik dan ook een (simpele) oefening met je. Probeer deze oefeningen dagelijks minimaal 10 minuten te doen. Met deze 10 minuten gun jij jouw lichaam ontspanning. Je kan deze oefening aan het begin van de dag doen of juist aan het einde van de dag. Zorg er in ieder geval voor dat het een vast onderdeel van jouw dag wordt. Hang de oefening bijvoorbeeld in het zicht op, zodat je er iedere keer even aan herinnerd wordt.